לדעת יותר על התופעה המציקה לכולנו, של הונאות המכוונות כנגד קשישים, והדרכים להלחם ולצמצם את היקף התופעה בישראל...
הונאות נגד קשישים בישראל - נקודות למחשבה
x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:

מלא/י פרטים ליצירת קשר:
חייגו אלינו: 03-5446363

הונאות נגד קשישים

Hebrew
תאריך: 23/12/2012 15:27   

קשיש, זה לא רק גיל כרונולוגי. זהו גם מצב נפשי ותודעתי שנקשר לגיל ונתפס על ידי החברה הסובבת כטעון הגנה והשגחה, כחשוף לפגיעות וניצול מוסרי ופלילי. הזהות הקשישה על משמעויותיה קורצת גם לגנבים ולחורשי המזימות שסימנו את הקשישים כיעד נוח לתקיפה, להונאה ושוד כספם, שנחסך בעמל רב לאורך שנים רבות.

הנוכלים למדו את האופי של הקשיש. הם יודעים שהוא אדיב, מנומס, סבלני ויודע להקשיב. תוצר של תרבות מדור אחר שלא נוהג לנתק את הטלפון לנודניקים כמו אנשי מכירות שמפעילים עליהם את קסמם ולשונם החלקלקה והמתעתעת.

לקשיש, לוקח יותר זמן מהרגיל לגלות שהונו אותו. הצתה מאוחרת שאופיינית לגיל ואולי גם לאישיות הבסיסית. וגם אז, אין הוא ממהר להתלונן. הוא לא תמיד יודע למי לפנות ואת מי לשתף במצוקתו. אם וכאשר ימצא כתובת לתלונתו, הוא יתקשה לזכור פרטים נדרשים שיתרמו לקידום חקירה פרטית או חקירת משטרה בענייננו.

הקשיש לא נוהג לערוך תרשומות של הפונים אליו. מי כן? שיחותיו לא מוקלטות. אין לו סיבה. הוא לא חשדן מטבעו. אפשר לזמן אותו למסדר זיהוי אך זכרונו יבגוד בו. אם ישמיעו לו הקלטות של חשודים הוא יתקשה לזהות את הקול של הנוכל שמכר לו אשליות וגנב את כספו.

העובדה שאותם נוכלים עבדו עליו וגזלו את כספו, שנחסך במשך שנים, מביישת אותו בפני משפחתו הקרובה שבנתה על הזכייה בירושה שנגזלה על ידי נוכל. הבושה משתקת.

שיטות הונאה של קשישים ובכלל...

עם הגיל המתקדם הגוף נחשף למגוון מחלות. חלקן אמיתיות ולא מעט מהן פסיכוסומאטיות. כוח העמידה הפיזי והנפשי נחלש. מעיין הנעורים יבש. מה לא עושים בשביל להרגיש טוב, לשכך את הכאב, לעמוד על רגליים יציבות, לשמור על שמחת חיים וחיוניות? אצל הקשיש, כל מה שאפשר. המצוקה הזו זוהתה גם היא על ידי נוכלים מדופלמים.

יש מהם שמתחזים לרופאים, מזמינים עצמם לבדיקה רפואית בבית הקשיש. עורכים לו בדיקות. לוקחים דגימות. מבטיחים לשלוח למעבדה מוסמכת ומוכרת. כעבור ימים, מזייפים תוצאות. מבשרים להם על מחלות קשות ומפחידות. מציעים להם שיקוי רפואי ותרופות אליל ומקסמי שווא, כפתרון אולטימטיבי למחלה הסופנית.

איזה קשיש מוכן למות לפני זמנו? ואז, נשלפת התמיסה והקפסולה הרפואית. תמורתה נדרשים לשלם במזומן או בתשלומים באמצעות כרטיס אשראי. לקשיש המתלהב מציעים אספקה קבועה לשנה הקרובה במחיר מיוחד ובתשלומים. התרופה נמסרת במקום או בדואר. הקשיש צורך אותה ולאורך זמן מבין שאין שינוי במצבו. לא במחלות האמיתיות ולא באלו שפוברקו. הוא צרך אבקות ומרקים חסרי ערך רפואי.הונאות נגד קשישים

לקשיש, שרכש השכלה ומיומנות מקצועית בעקבות עיסוקיו בעבר, יציע הנוכל המתקשר או זה המופיע בהפתעה על סף דלתו להשקיע בחברת סטרט אפ, שמוצריה יתרמו לאיכות חייו.

הקשיש נלהב ומשתכנע לחתום על טפסים להוראת קבע שהוכנו מראש על ידי הנוכל. הקשיש חותם בלי לקרוא את חוזה ההתקשרות. חשבון הבנק מחויב מדי חודש וזורם לכיסו הפרטי של הנוכל. אין חברת סטרט אפ ואין שום מוצר. 

לקשישים שאוהבים לטייל עם פרישתם לגמלאות יתקשר הנוכל ויציע חבילת טיול משגעת לקריביים. הנוכל מאיץ בו. "זו הצעה אחרונה. אין יותר מקומות. בשבוע הבא המחיר מכפיל עצמו. הזדמנות חד פעמית". ועוד כהנה מטבעות לשון שחוקות ושקריות המניעות את הקשיש לשיתוף פעולה. הזוג הקשיש משתכנע מההצעה הקוסמת ומוסר את מספר כרטיס האשראי שלהם לצורך חיוב.

הנוכל מבטיח לשלוח בדואר את הכרטיסים, את מועד היציאה לנופש ומעניק לו בונוס מיוחד. "ההסעה תאסוף אתכם מהבית עד לשדה התעופה". הקשישים עדיין מחכים שההסעה תגיע. הנוכל לא. הוא סופר את הכספים שגנב ויוצא לנופש בקריביים על חשבונם.

שיטות ההונאה מותאמות לקהל היעד הקשיש שנותן אמון בסיסי בבני אדם, שנחשף בתמימותו, שלא הפנים את כללי הג'ונגל שנוצרו לצורך הישרדות על חשבון אחרים ובעיקר נגד החלשים, שלא יודעים ומסוגלים להשיב מלחמה ולהגן על עצמם מפני המחללים את פרטיותם ושואבים במרמה את חסכונותיהם.

נוכלים יש בכל מקום - לא רק בישראל...

זה קורה בכל העולם. אין הנחות על בסיס גיאוגרפי. הגנבים שוחרים לטרף ואורבים לקשיש על כל הגלובוס. אמצעי התקשורת והפיתוחים הטכנולוגיים, שוברים את מחסום הגבולות בין מדינות ויבשות. מהגנב המתוחכם וחסר המצפון נחסך המפגש הפיזי עם הקשיש התמים שהוצב כמטרה במטווח ונותר רק לירות בו.

הגנבים לא פועלים בחלל ריק. הם גולשים במיומנות על גלי המציאות המציעה השתתפות בהגרלות בלוטו, הימורים, קופונים, הנחות, מועדוני לקוחות ופיקדונות נושאי ריבית פנטסטית. האופציה לעשות כסף קורצת כמובן גם לקשישים. יש להם כסף נזיל שמחפש אפיקי השקעה רווחיים. את זאת יודעים גם הגנבים. מפגש הרצונות מכיוונים שונים ומנוגדים מייצר את התשתית לביצוע הונאה קלאסית, אכזרית, פלילית ובלתי מוסרית בעליל.

על המצע הזה הניחו הנוכלים בארץ ובעולם את התשתית לפעילותם העבריינית. רשויות החקירה והאכיפה הוצפו בתלונות של רבים מהקשישים שנפלו קורבן להונאה. חקירות מיוחדות הביאו להעמדה לדין של מספר נוכלים, אך לא חיסלו את התופעה בישראל ובעולם הגדול. בחודש יולי 2009 נעצרו תשעה צעירים על ידי מפלג ההונאה של מחוז תל אביב בחשד להוצאת כספים במרמה מקשישים בארצות הברית.

לפי ממצאי החקירה, הצעירים פעלו מתוך משרד במתחם הבורסה ברמת גן. הם התקשרו לעשרות קשישים, הודיעו להם שהם זכו בהגרלת הלוטו של מפעל הפיס וכדי לקבל את כספי הזכייה, עליהם לשלם אגרת מס כתנאי לקבלת כספי הזכייה. הקשישים התמימים, נענו לבקשת הנוכלים והעבירו את סכום המס שנדרש מהם לחשבון בנק שפרטיו נמסרו להם על ידי הנוכלים. את כספי הזכייה לא קבלו הקשישים ואז הבינו שנפלו קורבן להונאה. 

במחצית 2006, הוגש כתב אישום נגד נוכל שהתחזה לעובד חברת חשמל. לאחר ביצוע התיקונים בבית הקשישים דרש וקיבל מהם תשלום במזומן עבור התיקון. לפי כתב האישום פעל כך הנאשם נגד כ-40 קשישים.

באותה שנה נעצרו אפרים לוזון ויצחק גבעוני. מהארכת מעצרם עולה כי השניים נהגו להתחזות לעובדי חברות הכבלים. תוך כדי שהותם בדירות, הצליחו לשכפל את מפתחות דלת הדירה. ביצעו מעקבים אחר הדירות שנבחרו לגניבה ופריצה. כאשר התברר שהדיירים לא שוהים בה, פרצו אליה וגנבו דברי ערך.

כתב אישום נוסף הוגש נגד תושב בת ים שגנב כספים בתחבולה מקשישים תושבי עיר מגוריו. לפי העולה, נהג הנאשם להגיע לדירות של קשישים שאודותם אסף מידע מוקדם. לדיירים סיפר הנאשם שבכוונתו לשכור או לרכוש את הדירה. תוך כדי סיבוב התרשמות ביקש מהדיירים לשתות מים וכאשר בעל הדירה נכנס למטבח, גנב לו את הארנק ויצא למסע קניות על חשבון הכרטיס של הקשיש.

בחודש ספטמבר 2001 הוזמן Dennis M. Lormel ראש היחידה לחקירה פשעים כלכליים של האפ.בי.איי (דאז) להעיד בפני ועדה מיוחדת לענייני קשישים של הסנאט בארצות הברית. בעדותו מסר כי 56% מכלל הפשעים הכלכליים מתבצעים כנגד אנשים מעל גיל 50, הידועים כפגיעים, כתמימים ונותני אמון בזרים המציעים להם הצעות מפתות שמפילות אותם בפח הנוכלים.

במהלך עדותו אפיין הסוכן המיוחד את הפרופיל של הקשיש הממוצע שסומן על ידי הנוכלים כמטרה נייחת ונוחה לביצוע הונאה כלפיו. בניית הפרופיל התבססה על ניתוח תיקי חקירות שבוצעו לאורך שנים וממנו למדים על החולשות, המחלות המיוחדות לקשישים, הפגיעות, התמימות, האמונה בזרים, החוסר יכולת טכנית ואישית לבצע בדיקות רקע לבירור אמיתות ההצעה והכניעה ללחץ של הגנב בטלפון או בפגישה אישית, שתורמת לביצוע ההונאה כלפיו.

כדי להמחיש טיעוניו ועדותו בפני הוועדה המיוחדת סיפר איש האפ.בי.איי על התארגנות של נוכל, שהתחזה לרופא, שהקים מרכז רפואי, בעקבות פיתוח מופרך של תרופה מיוחדת שיודעת לרפא קשישים שחלו בסרטן. הנוכל וחבריו שכרו משרדים מפוארים, רכשו ציוד, מסמכים, תיקים, אנשי יחסי ציבור, אמצעי תקשורת ואנשי מכירות כדי לבצע את ההונאה המתוכננת. 

לאחר שאספו פרטים של חולים קשישים מארצות הברית וקנדה, הציעו להם להצטרף לנסיעה לחוות מרפא ברפובליקה הדומיניקאנית. לקשישים לא היה מה להפסיד. הם חיו על זמן שאול. מחלת הסרטן היתה סופנית. הם נענו להצעה. שילמו עבור השהייה בחווה המפנקת, קבלו טיפול אך לא נרפאו. הדוקטור המדומה רימה אותם ומכר להם אשליה בדמות תרופת פלא.

עוד עולה מעדותו של איש האפ.בי.איי כי חקירות רבות מסוג זה מתנהלות על ידי הארגון אך מחמת השמירה על הפרטיות לא ניתן לחשוף את תוכנן. עם זאת הבטיח במהלך עדותו שהחקירות תימשכנה כנגד הנוכלים באשר הם כדי להביאם לדין ולמאסרם הממושך.

כמה טיפים שכדאי לתת לבני המשפחה הקשישים

"והדרת פני זקן" הוא לא בדיוק הציווי שעושה רושם על הגנב הצעיר. אנחנו הילדים והנכדים של הקשישים צריכים להשגיח עליהם. להסביר להם שהם חיים בג'ונגל אכזרי. שעליהם לחשוד בזרים ולא לזרום איתם לאן שמנסים להובילם. לא לפתוח דלת למי שלא מכירים. לא למסור פרטים של חשבון בנק וכל פרט מזהה אחר.

אם כבר ענו לשיחת טלפון של גנב פוטנציאלי שמנסה למכור מוצר, לבקש ממנו להשאיר את הפרטים כדי שיתקשרו אליו מאוחר יותר. סביר להניח שהנוכל יוותר, לא ישאיר פרטים כי הוא הבין שיש לו עסק עם קשיש חשדן, מתודרך, שלא ישתף פעולה כאחרים.

במידה ואיש מכירות הצליח להיכנס לדירת הקשיש וביקש למכור לו מכשיר או מוצר קוסמטי, לעמוד על כך שישאיר כל חומר כתוב שיש ברשותו, כדי "שנלמד אותו לפני שמחליטים". ברור לחלוטין, שהגנב לא יענה לבקשה המנומסת שעלולה לסבך אותו.

כמעט בלתי אפשרי למגר את תופעת ההונאות כנגד קשישים. מאידך, אפשרי לצמצם אותה ואת נזקיה. הגברת המודעות בקרב הקשישים, הדרכתם כיצד לנהוג, פיקוח ובקרה של רשויות החקירה והאכיפה עשויים לתרום רבות להתמודדות מוצלחת עם התופעה החברתית האכזרית והקשה לעיכול.

קיראו בהרחבה: איך תחקיר עיתונאי מניע ומזרז חקירת משטרה

ליחצו כאן להוספת תגובה
סגור



סגור