למה מזהירים אותנו המו"לים שלא נעתיק מספריהם? מדוע אוסרים עלינו חברות הסרטים להקרין את סרטיהם במקומות ציבוריים ולעשות בהם שימוש מסחרי?
לכל קניין יש ערך כספי. רכישת דירה או מכונית כרוכה בהשקעה רבה של כסף שנחסך לאחר שנים רבות של עבודה מאומצת. מרגע רכישתם הם הופכים לקניינו הפרטי של הרוכש. ההגנה על הקניין מתאפשרת באמצעים פיזיים, אפשר למגן את הדירה והמכונית במערכות אזעקה והתראה.
לכן כשמכונית נגנבת זה לא כרוך בהפסד כספי משמעותי כי הביטוח אמור לפצות אותנו על הגניבה, למעט ההשתתפות העצמית שבה אנו חייבים לשאת במידה והמכונית הייתה מבוטחת בפוליסת ביטוח מקיף.
שלא כמונו הגנב יקבל על המכונית הרבה פחות מערכה האמיתי בשוק. גניבת מכוניות לא תעזור לאף אחד להסתדר בחיים. על קרקע שנרכשה לצורכי בנייה ניתן להגן מפני פולשים וגנבי ציוד באמצעות הקמת גדר היקפית, שערים אלקטרוניים ואפילו מצלמות אבטחה.
קחו לדוגמה את הזמר היוצר שלמה ארצי, הקשור בהסכם עם חברת התקליטים הד ארצי, בשל מעמדו האומנותי והציבורי החברה מעמידה לרשותו את כל האמצעים הכספיים והלוגיסטיים שיש באפשרותה לספק לו ומאפשרת לו להתפנות ולהביא לידי ביטוי את מלוא כישוריו היצירתיים.
החברה יודעת שהשקעה ביוצר בסדר גודל כזה מחזירה את עצמה ולכן היא לא מלחיצה אותו להוציא לשוק כמה שיותר דיסקים, אלא מאפשרת לו לקחת את כל הזמן הנדרש לו ליצירה ומאפשרת לו להרוויח יפה מהתמלוגים בזמן שהיא עצמה גוזרת קופון שמן במיוחד מהסכם ההתקשרות אתו, כי שלמה ארצי כידוע, יודע להטיל עבורה ביצים של זהב.
ציבור רוכשי הדיסקים אמור להחזיר את ההשקעה הזאת ביצירה ולכן הוא נדרש לשלם עבור הדיסקים מחיר גבוה. המחיר הוא פועל יוצא של ההשקעה הרבה הכרוכה בהפקת הדיסק. הרוכש הנאמן והתרבותי מוכן לשלם עבור היצירה כי הוא יודע לאמוד ולהעריך את העבודה הרבה שהושקעה בה, אך יש אנשים שלא מוכנים לשלם או שפשוט לא יכולים לשלם את המחיר הנדרש. פה נכנסים לתמונה זייפני הדיסקים הדואגים לספק עבורם את הסחורה הגנובה.
סביר להניח שרוב הזייפנים לא שמעו מעולם על המושגים קניין רוחני ושמירה על זכויות יוצרים אך גם אם היו שומעים על כך זה לא היה עוצר אותם מלהמשיך ולהתפרנס על גבם של אחרים, כי הרי לא זה מה שיעמוד בינם לבין הכסף הגדול הזורם לכיסם מבלי להתאמץ. מה יכול להיות קל יותר מלתפוס טרמפ לא חוקי על יצירה שמישהו אחר השקיע בה את מיטב שנותיו וכישרונו. לא צריך הרבה בשביל זה צורב מקצועי, בית מלאכה מחתרתי, אריזות ומכונית להפצה בשווקים יספיקו למילוי המשימה.
אין צורך בפרסום גרנדיוזי, אין צורך להשקיע בעיצוב ובאביזרים. שוכרים חנות ברחוב הומה אדם או בתחנה המרכזית, מעמידים באסטות עם כל הדיסקים והסרטים הפופולאריים ומשלשלים את המזומנים לכיסים.
אין צורך ביותר מדיסק אחד מקורי כדי להעתיק ולהפיץ מיליונים של דיסקים מזויפים. בגניבת מכונית לעומת זאת שהיא כאמור קניין מוחשי, לא ניתן לחזור על אותו תעלול, אותה לא ניתן להעתיק ולהפיץ כמו את הדיסקים. זייפני הדיסקים מוכרים את הדיסק המזוייף ב 35 שקל, בזמן שהדיסק המקורי נמכר ב 85 ¤, איכות הדיסק המזוייף קרובה מאד למקור וללקוח הממוצע קשה לעמוד בפיתוי והוא קונה אותו.
נכון להיום, רכישת דיסקים בירידה משמעותית. עיקר ההורדות מתבצעות באמצעות רשת האינטרנט. גם שם ההורדות לא חוקיות אלא אם כן מדובר באתר שמאפשר זאת בתשלום או בכל הסדר אחר.
ולמה לא בעצם?
למה להשקיע מאות שקלים על רכישת תוכנה מקורית עם רישיון? יצרני הוודקה האיכותית "אבסולוט", מנסים לשווא להתמודד עם תופעת הזיופים של מוצר הדגל שלהם. יקבים פרטיים ומחתרתיים מוהלים נוזלים שונים בהרכבים מוזרים, מדביקים את התווית המזויפת שנראית זהה לתווית המקורית ויוצאים לכבוש את השווקים הפיראטיים. כשהזיוף של הבקבוק והנוזל שבתוכו מתבצע ברמה גבוהה ומקצועית, ההצלחה המסחרית של הזייפן מובטחת, והוא זוכה לה על גבו של היצרן המקורי שהשקיע שנים של מחקר, פיתוח, שיווק ופרסום.
מכת הזיופים וגניבת זכויות יוצרים קשה וכואבת באופן מיוחד בתחום אופנת הבגדים. גם כאן, בדומה לזיוף הדיסקים, הזייפנים חוגגים באין מפריע ובהשקעה מזערית מאין כמותה. כמה קל ופשוט להדפיס את התוויות של המותגים המובילים בעולם כמו, ליוויס, ורסצ'ה, דיזל, דולצ'ה & גבאנה ועוד רבים וטובים. כמה קל לתפור אותם לבגדים, לפתוח חנות בתוך הבית או במחסן השכונתי ולשווק את "המוצר החדש" מפה לאוזן.
כמה קל לפתות את הלקוחות בעלות של חצי המחיר לכל היותר, ולעשות את הכסף הגדול על גבו של היצרן המקורי, שעומד חסר אונים לנוכח הגניבה ולא מצליח להגן על קניינו הרוחני.
בשנת 2004 לערך, גילו עשרות צלמי סטילס, כי שבעים ואחת מיצירותיהם מוצגות באתר אינטרנט של חברת "רעות אלקטרוניקה ורכיבים" וכן בעשרים וארבעה אתרים נוספים שהחברה בנתה ללקוחותיה. החברה בונת האתרים גבתה מלקוחותיה תשלום עבור הצגת התמונות.
החברה שלא קיבלה כל אישור מהצלמים לפרסם את יצירותיהם, לא טרחה כמובן להציע להציע להם לקבל תמלוגים עבור השימוש בזכויות היוצרים שלהם. התובעים הנפגעים תבעו את החברה ובית המשפט המחוזי בירושלים פסק לטובתם והורה לחברה הנתבעת, לתת להם פיצוי בגובה 220 אלף שקל על הפרת זכויות יוצרים באתרי אינטרנט. מדובר בסכום הגבוה ביותר שפסק בית משפט בישראל עד כה על תביעת קניין רוחני באינטרנט.
אך המציאות התגלגלה אחרת, התקווה נגוזה והזייפנים ממשיכים לחגוג באין מפריע. משטרת ישראל לא מספקת מענה הולם לתופעה המדאיגה. למרבה הצער במשטרת ישראל אין יחידה שמתמחה בעבירות של זיוף ופגיעה בקניין הרוחני, הטיפול בנושא נעשה רק על ידי יחידה אחת קטנה של חוקרים היושבת במטה הארצי ומנחה את היחידות הרגילות כיצד לפעול, מצב זה חייב להשתנות.
חובה להקים יחידה מקצועית בדומה למפלג עבירות מחשב
לוואקום הזה נכנסים גופים פרטיים שנוסדו ביוזמתם של החברות הנפגעות, שבחרו לצאת במסעות פרסום אגרסיביים ומפחידים, בהם הם מנסים להניא אותנו מלעשות שימוש בתוכנות מועתקות, אך הזייפנים כידוע לא מתרגשים ממשטרה חלשה ובטח שלא מארגון BSA שמנסה להילחם בתופעת העתקות התוכנה.
הגיע הזמן שהיועץ המשפטי לממשלה ינחה את רשויות החקירה להתייחס להגנה על זכויות יוצרים ופגיעה בקניין רוחני באותה הרצינות שבה נהוג להתייחס לעבירות אחרות כגון גנבה ממעביד, הטרדה מינית וכל עבירה אחרת שממהרים לחקור ולפרסם את התקדמות מהלך החקירה בה.
הגנה על זכויות יוצרים הנה ערך חשוב לכולנו!
© כל הזכויות למאמר זה שמורות (2007)
הדר 06/02/2012 22:58
הדר 06/02/2012 22:57
13/07/2010 23:37
13/07/2010 23:37
דורון 23/08/2007 10:07
18/08/2007 13:41
חיים 22/03/2007 09:43
נאוה 20/02/2007 07:35
חוליגנית 20/02/2007 01:49
גנוב זכויות 13/02/2007 18:00