עבירות מחשב - חקירות לאיתור עבירות אינטרנט ומחשבים באמצעות משרד החקירות יניר לוין יעוץ ומודיעין...
עבירות מחשב - חקירות לאיתור עבירות אינטרנט ומחשבים
x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:

מלא/י פרטים ליצירת קשר:
חייגו אלינו: 03-5446363

עבירות מחשב - כך הכל התחיל

Hebrew
תאריך: 25/12/2012 14:21   

היום, כולם מדברים וכותבים חופשי על עבירות מחשב. המושגים: סוס טרויאני, האקרים, פריצות למערכות מחשבים ותקשורת והתקנת אמצעי אבטחה, משתלבים בכרוניקה הפלילית המדווחת בהרחבה בכלי התקשורת.

לציבור הרחב, אין מושג איך ובאלו תנאים החלו חקירות כנגד עברייני המחשבים בישראל, מה היו השיטות וכיצד בוצעו חקירות מחשב. אילו אמצעים הועמדו לרשות החוקרים שנדרשו להתמודד עם האקרים צעירים, שעלו ברמתם המקצועית עשרת מונים על חוקרי המשטרה. אני הייתי שם לפני 27 שנה. קצין טרי ביחידה הארצית לחקירות הונאה.

לאף אחד מהחוקרים לא היה מחשב בחדרו או בביתו. המחשב היחיד ביחידה שעסקה בחקירות מחשב, נמצא במזכירות לצורך הדפסת דוחות חקירה, שנכתבו על ידי החוקרים בכתב יד. המושג היחיד שאני ורבים מעמיתי החוקרים הכרנו מעולם המחשבים היה
Enter. מה אגיד לכם, דור המדבר.

ואז, באחד מימי הקיץ הלוהטים והדביקים של חודש יוני 1986, עיתון "ידיעות אחרונות" מפרסם ידיעה מרעישה ובלתי שגרתית לאותם ימים: "מורה לאלקטרוניקה מטבעון העביר סמים בג'וקים אלקטרוניים". על הידיעה היה חתום שליח גלי צה"ל בניו יורק, מיודענו מגיש הטלויזיה יעקב אילון.

עורך הלילה של העיתון מפרסם את הידיעה ומשאיר הנחיות לעורכי הבוקר לשלוח כתב לקרית טבעון, להשלמת הסיקור בפרשה. הכתב מגיע לביתו של המורה. בכניסה לבניין המשותף מתגודדים השכנים הנסערים בעקבות הגילוי אודות השכן שלהם. מבירור ראשוני שעורך הכתב עולה, שהמורה אושפז בבית החולים כתוצאה מעוגמת הנפש שנגרמה לו משרבוב שמו לפרשה פלילית חמורה. שיחה קצרה עם בני המשפחה, מחזקת אצל הכתב את החשד, שהידיעה פיקטיבית. הכתב מדווח ישירות לעורך שלו על ממצאיו הראשוניים.

צלצול טלפון באישון לילה בביתו של יעקב אילון, מקפיץ אותו ממיטתו. "אתה שלחת את הידיעה על המורה מטבעון שמבריח סמים בג'וקים אלקטרוניים?". נשאל אילון ומשיב לעורך תוך כדי שינה אך בצלילות דעת, "על מה אתה מדבר. מה לי ולנושא הזה". מערכת העיתון מכנסת ישיבה דחופה לדיון בפצצה שנחתה עליה. המשמעות ברורה למו"ל העיתון. אם אכן יתברר שהידיעה פיקטיבית, העיתון צפוי לתביעת לשון הרע שתעלה לו ממון רב.

אף אחד לא מוכן להיפרד מכספו כל כך מהר, אפילו לא עיתון מכובד ומבוסס כמו "ידיעות אחרונות". התייעצות מהירה עם עורך הדין של העיתון, מובילה להחלטה לפנות בתלונה למשטרה. חקירות יסודיות ומוצלחות וחשיפת שותל הידיעה, כך האמינו בעיתון, אולי תרכך את המכה התדמיתית והכספית הצפויה לנחות על בעליו.

התלונה הגיעה ישירות למפקד היחידה. לראשונה נתקלו ביחידה באירוע שכזה. לא ידענו להגדיר תחילה אלו עבירות נעברו ולפי איזה חוק. זיכרו כי חוק המחשבים חוקק 10 שנים לאחר חקירת תלונה זו! לבסוף הוחלט לערוך חקירות בחשד לביצוע עבירות של זיוף, השגת גבול וגרימת נזק.  החקירה הוטלה עלי. עד היום לא ברור לי למה. לא לי ולא לאחרים היה מושג בתחום. חקירות של עבירות באמצעות מחשבים לא היו מוכרות בארצנו. מפקד היחידה דאז יורם גונן פשוט הימר עלי. וכך החלה החקירה המשטרתית הראשונה של עבירות מחשב.

ישבתי על המדוכה מספר ימים. נפגשתי עם כל אנשי המקצוע שהסכימו לסייע. קיבלנו מאגף המחשוב בעיתון את כל הפרטים הממוחשבים המזהים את מסלול העברתה של הידיעה עד לירידתה לדפוס. היום זה נשמע מובן מאליו ופשוט להפליא. אז זה היה פחות מפותח ונגיש. על סמך המידע שנאסף, זוהה חשוד מקרית טבעון. יצאתי במהירות לבית המשפט להוצאת צו חיפוש על ביתו של אותו חשוד, שיכונה גם עכשיו כאז, "הנער מטבעון".  באותו יום, הצטרפו אלי שני חוקרים מהשלוחה הצפונית של היחידה, שסייעו לי בביצוע חיפוש בביתו של הנער. בביתו נתפס מחשב, מודם, טלפונים, פלטים וניירות עבודה.

הנער הובא ליחידה וחקירתו החלה. הנער לא בחר בזכות השתיקה, אלא בזכות לשקר. בטחונו העצמי המופגן והמוגזם בידע הרב שלו לעומתי, גרם לו להתנשא ולנסות למכור לי מושגים שלהבנתו יפילו ויכשילו אותי. מה שהוא לא ידע, שהגעתי מוכן לאותה חקירה. מובן שלא הגעתי, ולעולם לא אגיע, לרמתו הקצועית. המעט שידעתי, בתוספת של  תחכום חקירתי ויכולת טובה לדובב ולהלחיץ את הנער, החלו ליצור את הסדקים הראשונים בחומת ההגנה שבנה לעצמו.

הנער נעצר למשך הלילה באבו כביר. למחרת הובא שוב לחקירה. את הלילה באבו כביר ניצל לחשבון נפש נוקב. החקירה נפתחה בהצהרה של הנער שבכוונתו להודות במה שעשה ולגמור עם הסיפור. הנער פשוט ידע והבין, שכל הראיות בידי. עלה בידי להוכיח כיצד שלח את הידיעה.

המניע לא היה ברור לי בשלב זה. הייתי חייב לפצח את חידת המניע. למעשה לא הייתי זקוק להודאתו במעשה המיוחס.
אולם העמדה שמנחה אותי בתיקים שבהם אני עורך חקירות, היא שתיק ללא הודאה של חשוד, כמוהו כתיק לא מושלם. לא אהבתי תיקים רק עם ראיות נסיבתיות. ואז החל הנער לדבר והתמקד במניע למעשיו, לאחר שאישר לי את מה שכבר ידעתי מאיסוף ראיות, שקדם למעצרו.

וזה מה שהניע אותו. הנער אובחן באיחור כדיסלקטי. אז, לא הקדישו תשומת לב ראויה כמו היום, לתלמידים עם ליקוי שכזה. על קשיי הלמידה שלו, פיצה באמצעות התמחות במחשבים. הנער אובחן כגאון מחשבים, שידע לפרוץ למערכות באמצעות גניבת מספרי חשבון וסיסמאות ברשת המחשבים של בזק "ישראנט". המורה שלו לאלקטרוניקה, לא בא לקראתו ולא גילה אמפתיה למגבלה שלו. במקום לטפח אותו ולעודד אותו, העליב אותו ופגע בו לטענתו. ואז רקם הנער את המזימה שתשיב למורה כגמולו. הוא הצליח לפצח את הסיסמא בחשבון של הכתב יעקב אילון, חדר לחשבון שלו, ושלח בשמו את הידיעה הפיקטיבית והדרמתית.

הנער הורשע ודינו נגזר לעבודות שירות במרכז לעיוורים בחיפה. בעקבות הרשעתו לא הוצב לשרת בצבא באותה יחידה בה חפץ. לאחר שחרורו, נתן שירותי אבטחת מידע וייעוץ לחברות, כיצד להתגונן מפני תקיפות מחשבים של האקרים כדוגמתו. צחוק הגורל, אבל ככה זה תמיד בחיים.

פיצוח הפרשה והודאת החשוד, פורסמה בהבלטה רבה בכל כלי התקשורת. העיתון הנפגע הוליך כמובן את הקמפיין הפרסומי ואף חלק שבחים לראשי היחידה. לימים, הפרסום עשה את שלו. הציבור הנפגע מעברייני המחשב מצא ביחידה כתובת לתלונות ותחום חקירות המחשב החל לצמוח. ההצלחה האירה לנו פנים. לפיקוד המשטרה לקח זמן להפנים את תחום הפשיעה החדש שרבץ לפתחו. לבסוף, הושלמה ההתארגנות המתבקשת. אני יצאתי לקנדה להשתלמות בקורס עבירות מחשב.

מוניתי לעמוד בראש צוות עבירות המחשב שהוקם לראשונה. המשטרה פתחה  קורס בסיסי לחוקרים מיחידות החקירה השונות. החוקרים לא צוידו עדיין במחשבים. ניצלנו את המחשבים שנתפסו אצל החשודים לבירור ולחקירת החשדות. היום כמובן הכול אחרת. כל היחידות מרושתות. הוקם מפלג עבירות מחשב. חוקק חוק המחשבים. מספר התלונות ממשיך לעלות. העבריינים ממשיכים לחגוג. המשטרה לא עומדת בעומס התלונות. מגבלות כוח אדם ותקציב מונעות ממנה לטפל בעברייני המחשב באופן רציף והדוק. כולנו תקווה לימים יפים יותר. אשרי המאמין.

משרד החקירות של יניר לוין ישמח לענות ולסייע לפונים, בכל נושא הקשור בנושא עבירות מחשב, גניבת זהות וכדומה. בכדי להגיב או להעלות שאלות בנושא, אנא בקרו בפורום חקירות שבאתר. במקביל ניתן לפנות אלינו באופן אישי ודיסקרטי, באמצעות דוא"ל או בטלפון. חוקרים פרטיים המתמחים בתחום, יענו לכל שאלה וייסיעו לפונים בהקדם האפשרי.

משרד חקירות פרטיות יניר לוין - יעוץ ומודיעין מבטיח לכם חקירות ומודיעין ברמה אחרת !

ליחצו כאן להוספת תגובה
1. וואו סיפור מעניין!

סגור
הוסף תגובה

יורם 15/11/2011 09:22
סגור



סגור