הקשר בין חוקרים פרטיים ולקוחותיהם הטובים ביותר, עורכי דין, חייב להיות קשר מקצועי ביותר. רוצה לדעת איך זה עובד? לחץ כאן לפרטים...
שירותי חקירות לעורכי דין - כל סוגי החקירות בישראל ובעולם!
x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:

מלא/י פרטים ליצירת קשר:
חייגו אלינו: 03-5446363

שירותי חקירות לעורכי דין

Hebrew
תאריך: 24/12/2012 13:14   

עורך דין וחוקר פרטי יוצאים לחקירה

פ' תושבת אחד הכפרים הבדואים בגליל, נדרסה לפני כשנתיים על ידי טרקטור שנסע בפראות בשבילי הכפר. עיקר הפגיעה בחלק גופה התחתון. לאחר סדרת אשפוזים וניתוחים, לא הצליחו הרופאים לשקם את הנזקים ולהעמידה על רגליה. פ' נותרה משותקת בפלג גופה התחתון. מבית החולים יצאה על כיסא גלגלים ומאז ועד היום הכיסא משמש תחליף לרגליה.

לפי החוק לנפגעי תאונות דרכים, זכאית פ' לקבלת פיצויים בגין הפגיעה בגופה והנזקים הנלווים בעקבותיה. להנעת התהליך, נדרש ממנה להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח המבטחת את הנהג והטרקטור הפוגע. בעצת משפחתה, פנתה אל עורך דין מוכר שמתמחה בטיפול בנזקי גוף אל מול חברות הביטוח. כתב התביעה הוגש כמקובל, בצירוף חוות דעת רפואיות ופירוט שיעור הנזק הקיים והצפוי לעתיד, כתוצאה מהפגיעה הנדונה.

חברת הביטוח קיבלה את התביעה. במחלקת תביעות למדו אותה והחליטו להעבירה כנהוג במקרים אלו לטיפולו של עורך דין חיצוני, שעובד שנים עם החברה. עורך הדין החיצוני בחן את התביעה והחליט להפעיל חוקר פרטי, כדי שיאסוף מידע רלוונטי, שיש בו לאמת או להפריך את שיעור הנזק המתואר בכתב התביעה. התיק הועבר לטיפולו של חוקר פרטי מוכר במגזר הערבי. החוקר הפרטי למד את התיק ונערך לצאת לדרכו לאיסוף הראיות הנדרשות.

באחד הימים בשעות הערב המוקדמות, הקים החוקר הפרטי תצפית לעבר חצר בית משפחתה של התובעת. את התובעת לא פגש החוקר הפרטי, קודם יציאתו לביצוע מעקב אחריה. מבדיקות רקע מקדימות שערך, קיבל מידע כללי ולא ממוקד על המראה החיצוני של התובעת. לאחר כשעה, נצפתה בחורה צעירה, לבושה בלבוש מסורתי ומטפחת לראשה, כשהיא מנקה את החצר, מפנה מתוכו גרוטאות ומשליכה אותן הרחק ממקום מגוריה. פעילותה צולמה בחשאי על ידי החוקר הפרטי, שחזר למשרדו שמח וטוב לב על הראיות האיכותיות שהעלה במצלמת הוידאו שלו.

לדוח החקירה שהגיש החוקר הפרטי לעורך הדין מטעם חברת הביטוח, צורף דיסק DVD עם סרט וידאו של הבחורה הבדואית. תחושה של הישג מקצועי ראוי לשמו ריחפה בחדרו של עורך הדין. "מה אני צריך יותר מזה כדי לדחות את התביעה על הסף", שאל רטורית ובסיפוק עורך הדין את החוקר הפרטי שישב למולו נפוח מגאווה. שהרי, לפי כתב התביעה, התובעת משותקת ורתוקה לכיסא גלגלים והנה, התמונות מדברות בעד עצמן וסותרות בעליל את טיעוניה.    

בית משפט קבע מועד לדיון הוכחות בתיק. התובעת זומנה להעיד. לבית המשפט הגיעה כצפוי על כיסא גלגלים. עורך הדין מטעם חברת הביטוח, הצליף בה בשאלות קשות עליהן השיבה לפי מיטב הכרתה ומצפונה. ואז הגיע רגע השיא בדיון. סרט הוידאו שצילם אותו חוקר פרטי הוצג בפני בית המשפט. עורך הדין פתח בשאלה מתריסה: "את טוענת שאת רתוקה מאז התאונה לכיסא גלגלים, מה תגובתך למה שרואים בסרט". תשובתה: "זה לא אני בכלל, זו אחותי".

זה לא סיפור בדיוני. זה קרה במציאות. זה גם עלול לקרות לכל חוקר ולכל עורך דין באשר הוא.

למה זה קורה גם לעורכי דין?

ראשית, עורכי דין, חוקרים פרטיים ובעלי מקצוע אחרים, אינם חסינים מטעויות. מאידך אנו טוענים, שהטעות הקריטית של החוקר הפרטי ועורך הדין שטיפלו בתביעתה של פ', יכלה להימנע מראש וגם לחסוך מעצמם ומשולחיהם את המבוכה והכישלון המהדהד. הרבה מאמץ וחשיבה לא נדרשו מהם, כדי לעקוף את המלכודת שכרו לעצמם.

מה בעצם קרה?

עורך דין חיצוני קיבל לטיפולו את התיק מחברת ביטוח. בחינה מקצועית של התיק הובילה אותו למסקנה הנכונה, שיש לבצע מעקב אחר התובעת. עוד ידע עורך הדין, כי לביצוע חקירות בתוך המגזר הבדואי, יש ייחוד משלהן. לביצוען נדרשת הכרה של התרבות, המסורת, השפה, איתור וזיהוי מדויק של התובעים ששמותיהם מורכבים ממספר שמות, שלא בדומה למצוי במגזר היהודי.

יחד עם זאת, עורך הדין היה מודע לעובדה, שקיימת מצוקה אובייקטיבית של חוקרים פרטיים איכותיים, שיודעים לחקור ולהתמודד עם האתגרים בתוך המגזר הבדואי והערבי. בכפוף למגבלה תודעתית שכזו, פנה אל חוקר פרטי עמו עבד במשותף בשנים האחרונות. פגישת העבודה הייתה קצרה ותמציתית.

החוקר הפרטי קטע את הסבריו והנחיותיו של עורך הדין, "סמוך עלי. אני יודע מה לעשות. לא נולדתי אתמול". מול הפגנת בטחון עצמי שכזו, לא נותר לאותו עורך דין, אלא למסור את חומר החקירה לחוקר הפרטי ולהסתפק בברכת הדרך.

מה עושה חוקר פרטי?

החוקר הפרטי הגיע אל משרדו ועיין בתיק. אימת את נכונות תעודת הזהות וכתובת מגורי התובעת. הכין עץ מבנה משפחה של התובעת. התברר לו כי לתובעת 3 אחיות. אחת גדולה ממנה בשנה וחצי ושני אחים צעירים נוספים. במקום לצאת לחקירה בכיסוי למקום המגורים של התובעת, לאתר אותה, לוודא שאכן מדובר בתובעת ולא במישהי אחרת מבני המשפחה, סמך החוקר על חושיו וביטחונו העצמי המופרז והחליט לצאת לבד לצורך מעקב אחר התובעת.

לאחר כשעה של תצפית לעבר מקום מגוריה, יצאה אחות התובעת לחצר, ניקתה אותו והשליכה גרוטאות מהחצר למקום אחר, הרחק ממקום מגוריה. החוקר החליט שזו התובעת. פעילותה צולמה בסתר. החוקר צפה שוב בסרט הוידאו במשרדו וצרב אותו לדיסק DVD. הדוח סוכם ונמסר לעורך הדין המטפל.

רק בבית המשפט נודע לחוקר הפרטי שהוא צילם את אחות התובעת ולא אותה. רק אז הבין, עד כמה טעותו הייתה קריטית ועד כמה ניתן היה למנוע אותה בנקל, אילו פעל אחרת ובאופן יותר מקצועי, כמצופה ובצדק, מכל חוקר פרטי מנוסה. 

חוקרים פרטיים / עורכי דין - האם אפשר אחרת?

כן בוודאי. אפשר אחרת וחובה לפעול בצורה שונה ומקצועית מזו שפעל אותו חוקר פרטי. גם עורך הדין צריך ללמוד מהטעות, שבעקיפין היה שותף לה. מה אנו מציעים לכל עורך דין וחוקר פרטי למניעת הישנותה של טעות מקצועית ו/או לפחות לצמצומה:

עורך דין המזמין חוקר פרטי לביצוע חקירה מכל סוג, חייב לוודא את כשירותו ויכולתו לביצוע המשימה. אמצעים ושיטות רבות קיימות לבדיקה בסיסית שכזו. ניתן להתייעץ עם עורכי דין אחרים שעבדו עם החוקר הספציפי. רצוי לברר עם חברות הביטוח, שהן למעשה הלקוח, עד כמה מרוצים מתוצרתו לאורך השנים. לשאול את החוקר באופן ישיר, כמה חוקרים במשרדו, האם חוקרים עזבו אותו לטובת אחרים, מהו ניסיונו בהופעות בבתי משפט.

נדגיש, כי היכרות רבת שנים, הגולשת לעיתים למערכת יחסים אישית קרובה יותר, יש בה להרדים את חושי הזהירות והערנות הנדרשים להתמודדות עם תביעות וחקירות.

אם וכאשר צלח החוקר הפרטי את סף הבירורים הראשוניים הנוגעים לפרופיל האישי והמקצועי שלו, על עורך הדין לדון עמו ביסודיות בתיק התלוי ועומד. להגיש לו בכתב את ההנחיות הנדרשות ואת סוג הראיות הנחוצות לעימות עם התובעת. חובה על כל עורך דין להימנע מלהיסחף לתחושת "סמוך עלי" שהחוקר הפרטי נוהג לפזר כדי להרשים.

תוך כדי ביצוע החקירות, על עורך הדין לדרוש עדכוני ביניים, באשר להתקדמות החקירה ולראיות שנאספו, במהלך עבודתו של החוקר.

אנו לא מצפים מעורך הדין לדרוש מהחוקר הפרטי לפרט בפניו את טכניקת איסוף הראיות. זו העבודה של החוקר. זו תורתו ואומנותו. מאידך, חובה עליו להדגיש בפני החוקר שעליו לפעול רק במסגרת החוק שהרי, ראיות שהושגו בניגוד לחוק, לא תהיינה קבילות כאשר תגענה לדיון בית המשפט.

חשוב ביותר ומומלץ שלא להעסיק רק משרד חקירות אחד במשך שנים. רענון השורות מתבקש ומחויב המציאות. היצע החוקרים רחב ומגוון. יצירת תשתית תחרותית בקרב קהילת החוקרים, עשויה רק לשפר את איכות השירות שיקבלו חברות הביטוח וכל אותם עורכי דין שעובדים עבורן.

לעומת עורך הדין, החוקר הפרטי היה חייב לוודא את זהותה ומראה החיצוני של התובעת, בטרם יצא למעקב. אילו עשה כן, המטפחת שחבשה לראשה אחות התובעת בנוסף ללבוש המסורתי הכבד, לא היה בהם כדי למנוע את זהותה של התובעת.

החוקר הפרטי, יצא לבד למעקב. זהו מעשה שלא יעשה, במיוחד בכפרים הבדואים והערביים. ההיטמעות של זרים בכפרים אלו, קשה מנשוא. הסיכוי של חוקר פרטי "להישרף" על ידי עוברי אורח גבוה מאד. לכל מעקב יש להוציא מינימום שני עוקבים ולעיתים גם צוות חוקרים גדול יותר.

אין לצאת למעקב לפני שנערכה בדיקת שטח מקדימה, נבחרו שטחים שולטים למיקום תצפית אופטימלית, אותרו דרכי גישה ויציאה שקטה ובטוחה ונבדקה זהותה של התובעת, ברמת ודאות מוחלטת.

כפי שכבר אמרנו. אף אחד לא חסין מטעויות. מאידך, בידינו היכולת למנוע את הישנותן או לצמצמן למינימום הנסבל. שהרי, בדיני נפשות עסקינן. לכל טעות קריטית מחיר יקר. ברמה הכספית, המקצועית, המשפטית והתדמיתית. הדברים נכונים הן מבחינתם של עורכי דין והן מבחינתו של כל חוקר פרטי או משרד חקירות בכלל.

ליחצו כאן להוספת תגובה
1. אגדה אורבנית
אגדת ילדים תורכית
סגור
הוסף תגובה

יוסי הולמס 03/06/2010 16:04
סגור



סגור