כיצד ניתן להתמודד מול הוצאת דיבה - לשון הרע, באינטרנט ובכלל. לעיתים קרובות, סיוע של חוקר פרטי מיומן יוביל לחשיפת האמת ופיצוי כספי לנפגע...
הוצאת דיבה - איסור לשון הרע
x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:

מלא/י פרטים ליצירת קשר:
חייגו אלינו: 03-5446363

הוצאת דיבה - איסור לשון הרע וחקר האמת

Hebrew
תאריך: 24/12/2012 13:06   

מהו חוק איסור לשון הרע ומיהם נפגעי לשון הרע?

לשון הרע הוא פרסום דבר העלול לבזות ולהשפיל אדם אחר, בשל תכונות, או מעשים המיוחסים לו בפרסום, או על רקע מינו, גזעו, דתו, נטייתו המינית. חוק איסור לשון הרע, מאפשר לנפגעים למצות את זכויותיהם מבלי שיהיו חייבים בהוכחת נזק ודיי למחוקק בהוכחת הפוטנציאל המזיק. כלומר, דיי לתובע להוכיח כי הפרסום יכל לפגוע בו, באופן בו מוגדרת פגיעה בחוק לשון הרע.

דברי אמת, גם אם יפגעו במושא הפרסום, אינם בחזקת לשון הרע ולמעשה, אחת ההגנות הנפוצות בהן נוקטים נתבעים בתביעות בגין הוצאת דיבה, היא הגנת "אמת דיברתי". במקרים אלו, יהיה עליהם להוכיח כי כל מה שפורסם על ידיהם, הנו דברי אמת.

נפגעי לשון הרע יכולים להיות אדם פרטי, או תאגיד כלשהו, אשר זהותם ברורה לאדם הסביר מתוך הפרסום. כך לדוגמא, אם מדובר בפרסום תמונתו של אדם, יהיה עליו להוכיח כי ניתן לזהות אותו בתמונה. אם מדובר בפרסום אודות גוף מסחרי כלשהו, יצטרכו העומדים בראשו להוכיח כי ברור מתוך הפרסום – באיזה גוף מדובר.

לשון הרע באינטרנט – מפרסם אנונימי

בשנים האחרונות התפתחה רשת האינטרנט וגולשים אינם עוד צרכני מידע, הנכנסים לקרוא באתרים השונים. גולשים הם אלו שיוצרים, מעלים לאוויר האינטרנט ומעצבים את המידע אליו נחשפים חבריהם. החופשיות הזו, בה זורם המידע ברשת האינטרנט, בכל עת ובאפיקים רבים בו זמנית, לצד האנונימיות שמאפשר השימוש באינטרנט, הפכה את רשת האינטרנט לשטח הפקר בכל הקשור להוצאת דיבה וחוקי לשון הרע.

וכעת, דמיינו סיטואציה בה רבתם עם לקוח, ספק, מתחרה, או כל אחד אחר עם יצר נקמני, אנרגיות רבות וזמן פנוי. לא מעט אנשים, בסיטואציה דומה, חיפשו את השם שלהם בגוגל – כפי שהם נוהגים לעשות מעת לעת ועיניהם חשכו למראה הגידופים והנאצות שפזורים אודותיהם באינטרנט. אין עוד מדיום, בו קל כל כך להוציא דיבה, מבלי לשאת באחריות.

במצב זה, אנשים רבים ששמם הטוב נפגע, מביטים בכתוב וחשים שהם עומדים מול שוקת שבורה, תחת אותם פרסומים, אין מידע על פרטים מזהים של המפרסם ובמבט ראשון – אין שום דרך לגלות, מי החליט להשחית את שמם הטוב.

אולם, לא הכל אבוד. קיימות דרכים רבות לחשוף את זהותו של המפרסם ובנוסף, יתכן מאוד שאינו היחיד שנושא באחריות לפרסום.

חקירות בתביעות דיבה ולשון הרע

משרדי חקירות נעזרים בכלים שונים, במטרה לעלות על עקבותיו של מקור הפרסום. כל אחד משאיר אחריו עקבות, גם באינטרנט. חוקר פרטי שמתמצא היטב ברשת האינטרנט ויודע לאתר ברשת מידע, יוכל לעלות על עקבותיו של המפרסם ולסייע לכם לחשוף את זהותו.

החוקר ידע להתחקות אחר פרסומים נוספים של אותו מפרסם עלום שם, לאתר פרופילים בפורומים שונים, לחקור בכיסוי אנשים עימם היה אותו "פרופיל" בקשר, לפנות אל מנהלי האתרים וחברות האינטרנט ועוד... חוקר פרטי יוכל לאסוף הרבה מידע ולאט לאט, להתקרב ולחשוף את זהותו של מי שפרסם את ההשמצות אודותיכם.

מנגד, חלק גדול מהחקירות שמשרדנו מבצע בתחום תביעות לשון הרע, מתבצעות בשירות הנתבעים, שנחושים בדעתם להוכיח כי דיברו דברי אמת ואין בפרסומם הוצאת דיבה.

תביעות דיבה ולשון הרע – חקר האמת

אחת ההגנות הנפוצות בתביעות לשון הרע, היא "אמת דיברתי". אדם רשאי לפרסם את דעותיו ולחלוק את המידע שבידיו, גם אם המידע פוגע בשמו הטוב של אדם אחר, או במשלח ידו, כל עוד מדובר במידע אמיתי ומדויק.

במקרים כאלו, יהיה על הנתבע שטוען כי כל דברים אמת, להוכיח שאכן, כל הדברים שפורסמו על ידו, הנם אמת לאמיתה. במקביל ומטבע הדברים, הצד התובע יעשה כל שביכולתו, בכדי למנוע מהנתבע להשיג ראיות המוכיחות את אמיתות דבריו.

למרות ניסיונותיו של הצד התובע להסתיר מידע, משרד חקירות מקצועי ידע בחלק גדול מן המקרים להגיע לשורש האמת ולספק את הראיות הנדרשות. זאת, באמצעות מעקבים, איסוף מידע ממקורות, חקירות בכיסוי וכיוצא באלו.

יעוץ משפטי בתביעות לשון הרע

תחום התביעות בגין הוצאת דיבה ולשון הרע, הנו תחום משפטי מורכב וכשמדובר באינטרנט, לא דיי בהתמצאות הרגילה בחוק לשון הרע, כדאי שלצידכם יהיה עורך דין המתמצא גם בתחום דיני אינטרנט. על כל מקרה, הימנעו מלבצע פעולות עצמאיות, כמו פניה אל בעלי האתרים השונים בבקשה למחוק את הפרסום אודותיכם, בטרם התייעצתם עם עורך דין.

בחירת עורך דין מתאים, הנה משימה מורכבת, בייחוד עבור מי שמעולם לא נזקק לעורך דין בתחום תביעות דיבה ולשון הרע. היו קשובים לפרסומים בתקשורת, אודות עורכי דין מצליחים בתחום, הטו אוזניכם להמלצותיהם של מכריכם וחשוב לא פחות – סמכו על הרושם האישי שיוצר עליכם עורך דין.

הוצאת דיבה – פיצויים וענישה

במטרה להגן על זכות היסוד לשם טוב, קבע המחוקק מספר דרכים בהן יכולים נפגעי לשון הרע למצות את זכויותיהם. הדרך הראשונה, היא תביעה נזיקית, במסגרתה מבקש התובע מבית המשפט לקבוע לו פיצוי בגין פגיעתו. במקרים של הוצאת דיבה חמורה, יכול סכום הפיצוי להגיע לכדי מאות אלפי שקלים.

בשונה מדרישותיה של תביעה אזרחית, בה אין חשיבות לכוונותיו של מי שפרסם את לשון הרע, ההליך הפלילי בוחן גם את המניע. במקרים בהם הפרסום נעשה בזדון ופורסם בפני שני אנשים ומעלה, יכול נפגע הפרסום להתלונן במשטרה ועל מוציא הדיבה תחול אחריות פלילית העולה לכדי שנת מאסר.

דוגמאות לתביעות לשון הרע

במהלך טקס ברית המילה קרא המוהל לתינוק "תינוק מפגר" ובהמשך נקלע לויכוח סוער עם אבי הילד. במסגרת הויכוח הטיח בו שוב את המילים "תינוק מפגר" והוסיף להם גידופים נוספים, בהם "קמצן", "תחזור להודו" ועוד, כל זאת בפני קהל האורחים. המקרה הובא בפני בית המשפט והמוהל פיצה את הורי הנימול בסכום של 7,000 שקל.

תביעה הוגשה נגד משרד הבריאות, שאבחן צעיר אתיופי כמי שלוקה בנפשו ואף רשם אותו ככזה, ברישומי המשרד. האבחון היה שגוי, אך נשקו של הצעיר נלקח ממנו והוא פוטר מחברת השמירה בה היה מועסק. לטובת התובע נפסקו פיצויים בסכום של 100,000  שקל.

עובדת מסעדה, בקשה יום חופש ממנהלת ובעלת המקום, זו בתגובה כינתה אותה "צ'כצ'כית" והציעה לה – "תחזרי למקום ממנו באת". דברים אלו נאמרו בנוכחות אורחים ועובדים במסעדה. העובדת תבעה את בעלת המקום בגין הוצאת לשון הרע וזכתה בפיצוי כספי של 5,000 שקל.

כפי שניתן להבין מהדוגמאות, חוק לשון הרע תקף בכל מקום. ברישומים של משרד הבריאות, בשיחות בין עובדים ומעסיקים, באירועים ושמחות ובטח ובטח שבאינטרנט. אם שמכם הטוב נפגע כתוצאה מדברים של אדם אחר, לא חשוב היכן פורסמו, או נאמרו, בדקו מה זכויותיכם, יתכן מאוד שאתם זכאים לפיצוי. גם במקרים שבהם חשיפת האמת נראית בלתי אפשרית, תוכלו לפנות אל משרד חקירות ובמקביל אל עורך דין ואלו יסייעו לכם להגן על שמכם הטוב.

 

ליחצו כאן להוספת תגובה
סגור



סגור