כיצד עליך לנהוג לאחר שזומנת לחקירה, בתחנת משטרה או משרד חקירות פרטיות. כיצד צריך לנהוג החשוד בעת חקירה בכל נושא. מהם זכויות החשוד בעת חקירה וכיצד עליו להשתמש בזכויותיו בתבונה. המאמר מסייע להבין טוב יותר את התנהלותם של חוקרים בעת חקירות, בעניינים שונים.
הוזמנת לחקירה ? מה מצפה לך וכיצד תנהג
x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:

מלא/י פרטים ליצירת קשר:
חייגו אלינו: 03-5446363

הוזמנת לחקירה ? מה מצפה לך וכיצד תנהג

Hebrew
תאריך: 25/12/2012 16:23   

אימת הזימון לחקירה משטרתית מרחפת על פעילים רבים, הקשורים בדרך זו או אחרת לבחירות האחרונות במרכז הליכוד. הפעילים לחוצים. הם מתחמקים. הם לא עונים לטלפונים בלתי מזוהים. אם על הצג הסלולרי מופיעה הכתובת "מספר חסוי", הם לא יענו, כי אולי חוקר מיאח"ה (היחידה הארצית לחקירות הונאה) מתקשר להזמין אותם לחקירה, או אולי זהו חוקר פרטי שנשכר לאסוף מידע אודות ארועים שונים.

מה להם ולביקור במטה היחידה בלוד, מקום מושבה של יאח"ה ושל כל התשלובת להב 433 הכוללת את כל היחידות הארציות. זה הדבר האחרון שהם צריכים. הם לא יתנו לחקירות משטרה או משרדי חקירות פרטיות, כך הם חושבים, לקלקל להם את תחושת האופוריה בה הם שרויים, מאז שהובטח מקומם ברשימת הליכוד או העבודה לכנסת.

חברים יקרים, בין אם אתם חשודים, עדים, וסתם מעורבים שחקירתם נדרשת, האמינו לי, כאחד שחקר במשך שנים רבות אישי ציבור ואחרים בכל סוגי חקירות פרטיות ומשטרתיות ובכל הרמות, לא כדאי להתחמק. במוקדם או במאוחר יגיעו אליכם. עדיף מוקדם. זה יוריד מעליכם נטל נפשי לוחץ במיוחד הפוגע בתפקוד היום יומי. חוץ מזה, זה לא מוסיף בריאות ונקודות היגיינה ציבורית לנבחרי העם, כאשר מגיעים אליהם לאחר חיפושים מיותרים או כותרות מוזמנות בעיתונות, כמו שהודבקו לסגן השר נעמי בלומנטל "היא ירדה למחתרת".

אם בכל זאת "תפסו" אתכם וזימנו אתכם לחקירה או שהחלטתם להגיע ביוזמתכם, כי אתם סבורים שיש לכם חומר, שיש בו לקדם את החקירה, או לנקות אתכם מכל חשד, שהעיתונות או נחקר אחר הדביק לכם, הרשו לי לצייד אתכם במספר עצות חשובות ופרקטיות, שהן ברמה העקרונית ולא מתיימרים כמובן להתייחס לחקירה ספציפית, המתנהלת בימים אלה.

אם מדובר בחקירה מתוקשרת כפי שאנו עדים בימים האחרונים, אין הפתעות. הכל ידוע וגלוי. יש הארכות מעצר. יש הדלפות. יש דיבורים עם עורכי דין. יש הפעלה של חוקרים פרטיים. יש תאומים ושיחות הבהרה, שגולשים לעיתים לביצוע עבירה של שיבוש הליכי משפט וחקירה. מי שיש לו חמאה על הראש, שלא יעמיד פני תם, כאשר יקבל זימון טלפוני, או ביקור מתוכנן ומתואם של חוקרי יאח"ה. שיגיע!

כדאי לברר עם חוקר שהזמין אותך, מה המעמד שלך, עד או חשוד, מה סוג ועומק המעורבות שלך. סביר להניח, שהחוקרים לא יענו לך בטלפון. הם יאמרו לך, תגיע אלינו ותדע כל מה שאתה צריך.

לפני שהגעת למשרדי היחידה החוקרת, אל תתקשר ואל תיפגש עם אף גורם שידוע לך מהעיתונות או ממקור אחר שגם הוא נחקר. אל תשכור משרדי חקירות פרטיות שיבררו עבורך בפני מה אתה עומד. אתה עלול לסבך עצמך באחת העבירות החמורות שרבים מתוך לחץ וחרדה נופלים לתוכה והיא, "שיבוש הליכי חקירה ומשפט". לנפילה הזו מחכים החוקרים. גם אם אין מה להדביק לך במסגרת החשדות הנחקרים, עבירה שכזו, תוביל אותך למעצר ואף להארכתו בבית המשפט. אם אתה יודע שיש לך סיבה לחשוש, תתקשר רק לעורך דין שייעץ לך כיצד לנהוג.

אם הגעת למשרדי היחידה הארצית , יחכו לך נציגי התקשורת. ככל שתהיה יותר בכיר, עדת הצלמים והכתבים תהיה גדולה ומגוונת יותר. ידחפו לך מיקרופונים לפה. אם הפסאדה הציבורית והאישית חשובה לך, אתה יכול להשיב תשובות כלליות ולא מחייבות. אל תיגרר לנושאים הקשורים לחקירה. זה רק מזיק. אל תנסה להתחמק מהצלמים. לא כדאי לתאם עם החוקרים נתיבי בריחה נסתרים. תמיד ישב צלם במארב (שאולי גם קיבל טיפ) ויתפוס אותך בעדשה שלו. צילום מאחור, לא נראה טוב. לא מוסיף נקודות. יחשבו שיש לך מה להסתיר.

נכנסת לחדר חקירות. אם את אישה, תשב איתך גם חוקרת. בתחילת החקירה, לאחר דברי נימוסים מקובלים, יתחילו לשאול שאלות כלליות. ינסו לתהות על קנקנך ועל מידת נכונותך לשתף פעולה. לא ימהרו להציג לך, מה שכבר הספיקו לאסוף מאחרים בעניינך. אתה תידרש קודם להשיב לשאלות. אם לא יזהירו אותך, תבין שאתה במעמד של עד, שחייב להשיב לכל השאלות. כדאי לך לא לשחק משחקי חתול ועכבר. תענה על מה שאתה יודע. דבר בעובדות. במקום שאינך בטוח תשתמש בהסתייגויות האולטימטיביות, "למיטב זכרוני, עד כמה שאני יודע, אני לא בטוח וכדאי לבדוק שוב לפני שאני עונה תשובה סופית..."

האווירה בחדרי החקירות ביאח"ה, ביאחב"ל ופשיעה כלכלית,
בדרך-כלל עניינית והוגנת. אין אלימות. החוקרים, הצעירים והוותיקים כאחד, אינטליגנטים עם השכלה רחבה וניסיון רב. הם תמיד מוכנים. הם מצויידים מבעוד מועד עם כל החומר הנדרש כדי להוציא ממך הודיה. זה היתרון הברור שלהם עליך. אם החלטת לשתף פעולה, עשה זאת באופן עקבי. אל תנסה לסבן. יעלו עליך מהר מאד. יעשו לך תרגילים. ירימו קול, ישחקו משחקי תפקידים מתחלפים. לעיתים, יכנס ראש המפלג או בכיר יותר תלוי במעמדך, ויזרוק את השאלה הקבועה לחלל החדר "נו מה קורה איתו. הוא התחיל לזמר..." ועוד כהנה הערות מטרידות ומלחיצות, שנועדו ליישר אותך לקו החקירה הנחוץ, לפיצוח הסיפור ולאימות החשדות.

החוקרים, יקפידו תמיד, שכל הערה או תרגיל חקירתי, יהיה במסגרת החוק. הם לא יתנו לך את התענוג להזמין אותם בבוא היום למשפט זוטא בבית המשפט, על השגת ראיות בדרכים פסולות המנוגדות לחוק. הם מכירים את החוק ונזהרים ובצדק.

כאשר רושמים מפיך את הודעתך, הקפד שהחוקרים יקריאו בקול רם את מה שהם כותבים. עקוב אחר ההקראה. ודא שהשאלות שנשאלות ע"י החוקרים נרשמות "כשאלה" ותשובתך תירשם "כתשובה". עם סיום חקירתך, קרא בעיון את כל הודעתך. אתה יכול לתקן ולהוסיף ולחתום בצד בראשי תיבות כמו בחוזה. ההודעה אמורה לשקף את מה שקרה בחדר חקירות. אם יצאת להפסקה יזומה ע"י החוקרים או על ידך מטעמי שונים, כמו הפסקת אוכל, או הרגשה כללית לא טובה שמצדיקה מנוחה, תדאג שהכל ירשם בדפי ההודעה.

יתכנו מקרים, שבגמר סבב ראשון של חקירה, יבקשו ממך להמתין בחוץ, או בחדר חקירות אחר. החוקרים יצליבו ויאמתו בהעדרך את מה שמסרת בהודעתך. זמן ההמתנה שלך בחוץ תלוי במעמדך. ככל שאתה בכיר יותר, זמן "הייבוש" שלך על הספסל יהיה קצר, אם בכלל יעשו זאת. יתכן ויכניסו אותך לחדר המתנה, "שתתבשל" עם עצמך או עם עורך הדין שלך. הכל תלוי בנסיבות ובהתקדמות חקירה.

תתכונן לעימות עם נחקר אחר, שיש הצדקה חקירתית להפגיש ביניכם. זהו הליך מקובל ולא תרגיל שנועד להכשיל אותך. כל עימות מונחה ומנוהל ע"י אחד החוקרים, שרושם או מקליט ומצלם את העימות. רצוי מאד, שכל מה שמסרת בחקירתך הראשית, ימסר גם במסגרת העימות ורצוי עד כמה שניתן, באותו נוסח של תשובות. העקביות, היא הערובה לאמינות שלך. אם תהיה עקבי ואמין, החוקרים ירדו ממך יותר מהר ממה שחשבת.

הסתיימה החקירה הראשונית, קיימות כמה אפשרויות. האחת, שהיא הנוחה והרצויה תמיד, שאם אתה עד, אתה חותם על הודעתך ונדרש לא לשוחח עם אף אחד על החקירה, לא עם חוקר פרטי ולא עם בעל משרד חקירות פרטיות. בקש מהחוקרים להנחות אותך עם מי לא לדבר ועם מי כן. צריכה להיות להם תשובה לבקשתך.

אם אתה חשוד, קיימות שתי אפשרויות עיקריות, האחת, שתיעצר ל-24 שעות, בעילה המקובלת והתופסת תמיד, חשד אפשרי לשיבוש החקירה. אם החקירה תמוצה, תשוחרר בערבות עצמית וצד ג' אחרי תום התקופה הראשונה הקצובה בחוק. השחרור יכול להתבצע במשרדי היחידה החוקרת וזה כמובן מאד נוח, או לחילופין בבית המשפט. אז זה סיפור אחר. פומביות הדיון הופכת גם את הסיפור שלך לפומבי. אין מנוס.

בצאתך ממשרדי היחידה, ימתינו לך כמו תמיד נציג התקשורת. הם יצלמו אותך וידחפו מיקרופון לקבלת תגובה. הם ישאלו על מה נחקרת, כדאי לך להשיב, "נאסר עלי לדבר על החקירה".

כל דיבור שיחשוף פרטים מהחקירה, עלול להדביק לך את החשד לשיבוש מהלכה. ומהדבקה שכזו רצוי מאד להימנע. העונש בצידה של עבירה זו, הוא בדר"כ חמור יותר, מהעבירה עליה אתה נחקר.

אם יתברר לחוקרים, שיש עילה מוצדקת להאריך את מעצרך, אתה תובל לבית המשפט . שם יתקיים דיון בהארכת המעצר. רצוי שעו"ד ייצג אותך. כל צד יטען את טיעוניו. הסנגור שלך יהיה בעמדת נחיתות לעומת נציג המשטרה, שיציג לעיון השופט בלבד, חומר חסוי, שיש בו לתמוך בבקשה להארכת מעצר. כמה ימים תקבל אם בכלל, תלוי בהחלטת השופט. ההליך כמובן ילווה בדר"כ בפרסום באמצעי התקשורת. זה החלק הלא נעים, אך הבלתי נמנע. זה המחיר של להיות איש ציבור, או נחקר בפרשה עם עניין רב לציבור.

זכור את חזקת החפות. אינך אשם עד שלא הוכח אחרת. נהג בהתאם. הימנע מטעויות שנובעות מחוסר הבנת החוק וזכויות הנחקר. התייעץ עם עורכי דין שאמונים עליך. מהם תקבל את ההצעה שתימנע ממך את הנזקים המיותרים.

לסיום, אבקש לעשות קצת סדר במונחי חקירה  שאמצעי התקשורת בעיקר עושים בהם שימוש לא מדוייק. יש בלבול גדול בין המונחים "בדיקה", "חקירה", "עדות", "הודעה". כאשר אמצעי התקשורת משתמשים בהם זה נשמע כמו מכבסת מילים, שנועדה לרכך או ללטף ולהרגיע את החשודים. אנשי המקצוע בתחום, יודעים לאבחן נכון את המשמעות. אז ככה.

אם נפתחה חקירה רשמית, גלויה או סמויה זה לא משנה, ואתה נדרש להשיב לשאלות החוקרים, אתה מוסר "הודעה". מה שתמסור בבית המשפט, אם תגיע למעמד הזה, זו "עדות". כחשוד בחקירה, קמה לך בחוק, זכות השתיקה. כעד, אתה חייב להשיב דברי אמת, שאלה שתישאל.


נכון, כשלעיתים מתקבל חומר ראשוני, מבמהלך הבדיקה האמורה, רשאים הבודקים להזמין מעורבים, שיכולים להרים תרומה חיובית, שתאיר את מה שנדרש, בטרם תתקבל החלטה, שתשנה את הסטטוס של התיק, מבדיקה לחקירה. אם הוזמנת בהליך של בדיקה סביר מאד להניח שישמר מעמדך כעד ולא כחשוד, אלא אם כן תבחר להפליל את עצמך.

משרד חקירות פרטיות יניר לוין - יעוץ ומודיעין מבטיח חקירות ומודיעין ברמה אחרת 
ליחצו כאן להוספת תגובה
סגור



סגור