משרד חקירות יניר לוין - יעוץ ומודיעין. תחקיר בנושא: אם אין הוצאה לפועל יש שוק אפור
אם אין הוצאה לפועל יש שוק אפור
x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:

מלא/י פרטים ליצירת קשר:
חייגו אלינו: 03-5446363

אם אין הוצאה לפועל יש שוק אפור!

Hebrew
תאריך: 23/12/2012 15:36   

לקחת משכנתא ולא הצלחת לפרוע אותה, הבנק המלווה יתבע אותך ויפתח כנגדך תיק בהוצאה לפועל. שילמת בשק שלא כובד, המוטב יפעיל את הגובים של ההוצאה לפועל לאחר שיתברר לו שאין בכוונתך או ביכולתך הכלכלית לפרוע את חובך. הפרת התחייבות לחברת הסלולאר והפסקת לשלם, צפה לביקור של נציגי ההוצאה לפועל. לא שילמת אגרת טלוויזיה, ארנונה, מזונות, ביטוח לאומי, גם אתה מועמד ודאי להיות נתבע ונתון בהליכים של הוצאה לפועל. אתה לא לבד. הרשימה ארוכה.

לפי דוח הביניים של הוועדה, שהקים שר המשפטים, "לשיפור ולייעול הליכי האכיפה והגבייה בישראל" שפורסם בחודש מרץ 2010, עומד מספר התיקים הכולל במערכת ההוצאה לפועל על – 3.5 מיליון תיקים. כ – 916 אלף תיקים, שהם 26% ממצבת התיקים הכוללת, הועברו לגניזה בשל העדר פעילות. למה? כי לפי קביעת הוועדה, חייבים רבים אינם משלמים את חובם משני טעמים עיקריים. האחד, יכולת כלכלית דלה והשני, קשיים רבים באיתור החייבים לצורך ביצוע הגבייה לטובת הזוכים.

מסקנות הוועדה אינן מחדשות דבר. זוכים מעטים וחייבים רבים עלולים לפתח יחס ציני למנדט שניתן לוועדה המכובדת, לשפר ולייעל את הליכי הגבייה של ההוצאה לפועל. הם היו בסרט הארוך הזה יותר מדי שנים. הוצאה לפועל או שוק אפור

נתיב הייסורים במסדרונות ההוצאה לפועל צרב אותם והותיר בהם סימנים. ולא רק בהם. גם המדינה כהרגלה, התעוררה באיחור של שנים לאחר שהפנימה שהסחבת וחוסר היעילות בתפקוד המערכת עלו על גדותיהן וגרמו נזקים לאזרח הזקוק לשירותי ההוצאה לפועל.

האסוציאציות המתסכלות העולות מאזכור השם "הוצאה לפועל", הובילו להקמת רשות עם תואר רך ומודרני, "רשות האכיפה והגבייה". בראש הרשות שהוקמה בחודש ינואר 2009 עומד מר דוד מדיוני.

עם הקמת הרשות הופרדו לשכות ההוצאה לפועל מבתי המשפט. הוקמה מערכת אכיפה עצמאית. מונו רשמים חדשים, הוכנסו שיטות גבייה חדישות, הותקנו תקנות והוראות שעה מיוחדות והופעלה יחידת חקירות מיוחדת שתכליתה איסוף מידע על חייבים המשתמטים מהסדרת חובם.

על החידושים והרוח החדשה המנשבת בין כותלי הרשות למדנו מהטור האישי של המנהל מדיוני, באתר הרשות.

מה לגבי הליכי הגבייה ויעילות האכיפה?

אנו שואלים. המנהל מדיוני עונה על כך בטור שלו, כי הרשות חרטה על דגלה לפעול למען שקיפות מירבית תוך הקפדה על זכויותיהם של החייבים. ברמה ההצהרתית זה נשמע מעודד. ברמת הביצוע,  מדיוני יותר מציאותי וקובע, " אין לי ספק שעבודה רבה עוד לפנינו".

גם הוועדה שמונתה להמליץ כאמור על שיפורים וייעול הליך האכיפה והגבייה סבורה כך ואף נוקטת עמדה נוקבת. לפי ממצאי דוח הוועדה, "מערכת ההוצאה לפועל זקוקה לצעדים דחופים ומיידיים שיהיה בהם להניעה קדימה". מטרתן המוצהרת של המלצות הוועדה לסייע למערכת ההוצאה לפועל "להוציא את העגלה מהבוץ", כלשון הדוח, וזאת "מתוך הבנה שהמערכת כפי שהיא פועלת היום, מצויה במידה רבה של סטגנציה וקושי של ממש להתקדם ולפעול ביעילות".

מה שברור לנו וגם לראשי הרשות, שאילו ההוצאה לפועל הייתה מתפקדת כפי שמצופה ממנה, לא הייתה נחקקת הוראת שעה בתחילת שנת 2010 שהתירה לרשות למחוק 10 מיליארד שקל של חובות וקנסות, כתוצאה מסגירת תיקים, בהם לא נעשתה כל פעילות משנת 2005.

אשר על כן, דיווחה הרשות כי במחצית הראשונה של 2010 נסגרו חובות בסכום של כ – 18 מיליארד שקל, לעומת סגירת חובות בסך 5.8 מיליארד שקל בשנה המקבילה אשתקד. פער הגבייה העצום בין השנים נוצר כתוצאה מהמחיקה הסיטונאית של תיקים שנסגרו בהוראת השעה.

נושי החובות שפתחו תיקים בהוצאה לפועל כנגד החייבים, לא מתרשמים מנתונים סטטיסטיים, מהבטחות והצהרות של מנהלים חדשים ובעלי יוזמות ורוח קרב ואפילו לא מהמלצות של ועדה ממשלתית. הם רוצים תוצאות מוכחות כאן ועכשיו, או לפחות בזמן סביר, בהתחשב בנסיבות ובהתנהלות של עגלה השקועה עמוק בתוך הבוץ.

בהעדר תוצאות של ממש וללא יכולת גביית חובות בדין ובצדק, מתפתח לו עולם חדש ומקביל של קבלני גבייה עצמאיים, שפועלים לפי הזמנת עבודה של נושים. יש להם משימה מוגדרת וברורה. לגבות כסף, או כל רכוש אחר, שווה כסף, שניתן לחלט. שיטות העבודה שלהם, אגרסיביות, מאיימות, מפחידות ומרתיעות. אין להם אלוהים. הם צריכים לרצות את שולחיהם ולהביא כסף.

שולחיהם התייאשו מהממסד. הם לא יכולים להרשות לעצמם להשלים עם חובות אבודים שצומחים מדי שנה לגבהים בלתי נסבלים מבחינה כלכלית ופגיעתם רעה וישירה בניהול התקין של העסק או המשק המשפחתי.  אשר על כן, אין להתפלא ולגלגל עיניים כאשר מתפרסמות כתבות באמצעי התקשורת אודות גובים אלימים שרומסים ברגל גסה את זכויות הפרט וכבודו, נכנסים לדירות ולעסקי חייבים, מניחים יד שרירית על שולחן, מכשיר חשמלי, ציוד אלקטרוני וכל מה שמזדמן בדרכם, תופסים ומחרימים.

חייב אמיץ, שלא עושה חשבון לגובים האלימים, ישתף פעולה עם אמצעי התקשורת, יגיש תלונה כנגד העירייה שהפעילה את חברת הגבייה ויחשוף את שיטות פעולתם. ראשי הערים, ירימו קול צעקה ויודיעו לציבור בוחריהם, "נדהמנו מהתנהגות הגובים. אנו מפסיקים את ההתקשרות איתם. לא עוד. זה בלתי נסבל". 

הכול טוב ויפה. ואנו שואלים, למה בכלל צריך להגיע למצב שכזה. האם לא הגיע הזמן, שנקבל שירות גבייה ואכיפה בחסות המדינה. אם לא ממנה אז ממי. עד מתי נמתין לשינוי המיוחל שמבטיחים לנו השכם והערב. מאסנו בהבטחות שווא. רוצים תוצאות מוכחות. זה המבחן שלנו כמדינה האמורה לשרת נאמנה את אזרחיה, משלמי המיסים. 

תחקיר ע"י אורי שטרית - מנהל משרד חקירות

ליחצו כאן להוספת תגובה
סגור



סגור