מי לא זוכר את הימים הנוראים, בהם עברנו מחברת ביטוח אחת לשנייה, כדי לקבל הצעת מחיר לפוליסת ביטוח, למכונית, לעסק או לדירה. ומה קבלנו? אותה הצעת מחיר מכל חברות הביטוח. בלי ביטוח אי אפשר להישאר. את זאת כולם יודעים. חקירות קרטל הביטוח...
חקירות קרטל הביטוח
x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:

מלא/י פרטים ליצירת קשר:
חייגו אלינו: 03-5446363

חקירות קרטל הביטוח

Hebrew
תאריך: 25/12/2012 13:19   

מאת: אורי שטרית

מי לא זוכר את הימים הנוראים, בהם עברנו מחברת ביטוח אחת לשנייה, כדי לקבל הצעת מחיר לפוליסת ביטוח, למכונית, לעסק או לדירה. ומה קבלנו? אותה הצעת מחיר מכל חברות הביטוח. בלי ביטוח אי אפשר להישאר. את זאת כולם יודעים.

נאלצנו לחתום על הפוליסה שהציעו לנו מבלי שניתנה לנו אפשרות לבחור בהצעה זולה ואטרקטיבית. למה זה קרה? כי חברות ביטוח, לא רק שלא התחרו ביניהן על כיסו של הלקוח המבוטח, הן גם תיאמו מחירים בניגוד לחוק. כך יצא, שמי שביקש להשוות מחירים בין החברות האמורות להתחרות, קיבל את אותה פוליסה מכל אחת מהחברות המבטחות.

המבוטח נותר חסר אונים, לנוכח הקרטל שתפרו לו חברות הביטוח. אל מי יפנה? מי יגיש לו את הסעד החוקי לפיקוח על ענף הביטוח והסדרתו? הרשות להגבלים העסקיים, הייתה אז כהיום, הכתובת הנכונה, להתלונן בפניה על תיאום המחירים. חוק ההגבלים העסקיים, נותן מענה וסמכות חקירה בגין ביצוע עבירת קרטל, או כלשון החוק "עשיית הסדר כובל", שמונע תחרות ופוגע בצרכן.

נזכיר, שבשנת 1992, השנה בה נפתחו לראשונה חקירות מקיפות וממושכות כנגד חברות ביטוח החשודות בעשיית הסדר כובל, מעטים שמעו, אם בכלל על רשות ההגבלים העסקיים, שהייתה בחיתוליה.

יורם טורבוביץ', היום, מנהל לשכת ראש הממשלה, התמנה שנה לפני כן למנהל הרשות. לרשותו עמדו אז מזכירה, שני עורכי דין ושני חוקרים פרטיים, שהוסמכו על ידי פרקליט המדינה לחקור. שנה לאחר מכן, קבלתי את הצעתו של יורם טורבוביץ' להקים את מחלקת החקירות של הרשות ולעמוד בראשה. לאחר 7 שנים ביחידה הארצית לחקירות הונאה, הרמתי את הכפפה ולקחתי על עצמי את התפקיד המאתגר.

מספר חודשים לפני הגעתי לרשות, החלו חקירות כנגד חברות הביטוח, בעקבות תלונה שהגיש מבוטח, שהרגיש נפגע מהקרטל ההדוק של חברות הביטוח. הרשות עמדה מול מבחן משמעותי ראשון במעלה. לאחר סדרת התייעצויות של מנהל הרשות עם פרקליטות המדינה ניתן האור הירוק.

צוות החוקרים תוגבר בחוקרים נוספים. התלונה נבחנה. הוחלט שחברות הביטוח עברו לכאורה את העבירה של עשיית קרטל, כפי שיוחס להן. הצוות נערך לחיפושים במקביל במשרדי חברות הביטוח. הוכנו רשימות וכתובות של יעדי החיפוש והחקירה.

צוות חוקרים פשט על משרדי החברות. נתפסו אלפי מסמכים, שהיה בהם להבנת החוקרים לבסס את החשד המיוחס.

ימים רבים ישבו החוקרים על מיון ולימוד המסמכים. ההכנות לזימון החשודים לחקירה הושלמו. הוכנו השאלות הנדרשות. לכל נחקר הוכן תיק חקירה עם המסמכים והשאלות עליהם נדרש למסור את תגובתו.

מצעד הנחקרים למשרדי הרשות, העסיק את החוקרים במשך כשנה! כל המנהלים הבכירים באותן חברות ביטוח נחקרו. כל מי שהייתה לו מעורבות בעשיית קרטל, פגש בחוקרים. נערכו עימותים. הוצלבו מסמכים ועדויות. הממצאים הראשונים הוצגו למנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה דאז, שמעון דולן, שליווה את החקירה מתחילתה ועד לניהול המשפט, לאחר שהוגשו כתבי אישום. החוקרים נדרשו להשלמות חקירה בהתאם להנחיות הפרקליטות. החקירות הושלמו כנדרש.

במהלך החקירה התברר, שהמנהלים בחברות הביטוח בדרגים שונים, תיאמו ביודעין את מחירי הביטוח. לקוח שהגיע אליהם לקבלת הצעת מחיר לביטוח, לא ידע שיקבל למעשה את אותה הצעה שתואמה מראש בין המבטחים.

זכור לי מתוך החקירה שניהלתי, שהמנהלים של חברות ביטוח, נהגו לשבת במסעדת "קרן" בבעלותו של השף חיים כהן, ההוא מהתוכנית "שום פלפל ושמן זית" וכטוב ליבם ביין ובאוכל הגורמה שהוגש להם, סכמו את עקרונות התיאום של מחירי הביטוח.

בסיומן של החקירות, הוגשו נגד כל המעורבים כתבי אישום. כמעט, כל המנהלים בחרו להגיע לעסקת טיעון. העסקה אושרה על ידי בית הדין להגבלים עסקיים. המפקח על הביטוח במשרד האוצר, אסר על המנהלים המורשעים במסגרת העסקה לכהן בניהול חברת ביטוח. ואכן, המנהלים המורשעים לא חזרו לעסוק בביטוח. אין צורך לדאוג להם. כל אחד מצא את דרכו. ההרשעה לא פגעה בקידום המקצועי והכספי שלהם. הם ממשיכים לגרוף את המיליונים מאופציות והטבות.

מי שהתעקשו להמשיך את המלחמה המשפטית להוכחת חפותם, היו המנהלים של חברת "הפניקס", איתמר בורוביץ' והבעלים של חברת "איילון" לוי ונוגה רחמני. הערעור שלהם על ההרשעה במחוזי הגיע עד לעליון.  

בית המשפט העליון, הותיר על כנן את ההרשעות של בית המשפט המחוזי, למעט זיכוי מחמת הספק בסעיף מינורי הקשור בנושא ביטוח רכב. עוד נעתר בית המשפט העליון לערעור המדינה להכפיל את שיעורי הקנסות על הנאשמים.

לבסוף הוחלט, שאיתמר בורוביץ' ירצה שישה חודשי מאסר בפועל שיומרו לעבודות שירות וישלם קנס בסך 1,200,000 ¤. לוי רחמני ירצה שישה חודשי מאסר שיומרו לעבודות שירות וישלם קנס בסך 600,000 ¤. נגה רחמני, כך נפסק, ירצה שלשה חודשי מאסר בפועל שגם הם יומרו לעבודות שירות וישלם קנס בסך 300,000 ¤.

כך הסתיימה לה, ולא בקול ענות חלושה, אחת החקירות המורכבות והמשמעותיות ביותר, שניהלה הרשות להגבלים עסקיים. הדי החקירות מורגשים עד היום. החקירה ותוצאותיה,  בנו למעשה את הרשות ומיקמו אותה עמוק בתודעה של המגזר העסקי. מאז, זרם התלונות לא פוסק. אין אחד שיכול לטעון טענת הגנה, שלא שמע על הרשות או על חוק ההגבלים העסקיים ולכן עבר עבירה של קרטל או מיזוג ו/או עבירות של בעל מונופולין.

בלי קשר לחקירת חברות הביטוח, מומלץ לכל צרכן, לנצל לטובתו את התחרות הקיימת בכל ענף. אם יתקל בהסדרים כובלים ובמיזוגים לא חוקיים, פתוחה בפניו הדרך להתלונן ולגרום לשינוי הנדרש לטובת משק בריא ותחרותי. 

ליחצו כאן להוספת תגובה
1. fNJJmzMUWILqqIbvtcc
Just cause it's simple doesn't mean it's not super hlefpul.
סגור
הוסף תגובה

Kailee 20/10/2011 15:35
סגור



סגור